czym_jest_firebase

Czym jest Firebase?

Podziel się ze znajomymi

Firebase to stworzona przez Firebase Inc. w 2011 roku platforma, która umożliwia tworzenie aplikacji mobilnych oraz internetowych. W 2014 roku została wykupiona przez Google. Gigant z Mountain View stale rozwija te platformę, dzięki czemu użytkownicy dostają coraz lepsze narzędzie do tworzenia swoich aplikacji.

Google umożliwia swoim użytkownikom stworzenie maksymalnie 10 projektów. Każdy z nich na starcie posiada darmowy plan Spark. Jest to podstawowy plan, który jest idealny na początek. Można na nim sprawdzić, czy stworzona aplikacja, będzie przyciągać odbiorców czy też nie.

Gdy zapotrzebowanie na zasoby zacznie rosnąć, może wystąpić potrzeba zakupienia planu Flame, który miesięcznie kosztuje 25$. Limity możliwe do wykorzystania przez użytkowników w tym planie znacząco zostały podniesione. Dzięki temu aplikacja dalej może się rozwijać, a programiści mogą skupiać się na dodawaniu nowych funkcjonalności.

Ostatni z dostępnych planów to Blaze, który nie posiada stałej kwoty. Osoba będąca właścicielem projektu dokonuje opłaty na podstawie wykorzystanych zasobów w danym okresie rozliczeniowym. https://firebase.google.com/pricing pod tym linkiem można zobaczyć limity dla pierwszych dwóch planów oraz stawki za dane zasoby dla ostatniego planu.

Po utworzeniu projektu menu zostało podzielone na cztery części: Programowanie, Jakość, Analiza oraz Rozwój. Dzięki temu całą funkcjonalność mamy rozmieszczoną w dwóch kategoriach deweloperskich (Programowanie, Jakość) oraz dwóch kategoriach marketingowych (Analiza i Rozwój). Poniżej przedstawię pokrótce, to co możemy znaleźć w każdej z kategorii.

Programowanie

Authentication – moduł ten odpowiada za określenie sposobów autoryzacji użytkowników. Do dyspozycji mamy logowanie poprzez adres e-mail, Facebooka, Twittera oraz wiele innych opcji.

Database – odpowiada za przechowywanie wprowadzanych przez użytkowników danych, np. dane potrzebne do wysyłki zamówionego przedmiotu. Firebase udostępnia dwa typy baz danych: Realtime Database oraz Cloud Firestore.

Storage – zadaniem tego modułu jest przechowywanie plików. Użytkownik może za pomocą aplikacji przesyłać różne pliki do projektu Firebase, np. pliki z rozszerzeniem pdf.

Hosting – umożliwia wdrożenie prostej strony internetowej, jak również złożonej aplikacji internetowej.

Functions – daje możliwość uruchomienia określonego kodu po stronie Firebase bez konieczności posiadania zewnętrznego serwera.

ML Kit – pozwala wykorzystać sieci neuronowe do rozwiązywania problemów w aplikacjach dla systemu Android oraz iOS.

Jakość

Crashlytics – to rozwiązanie zbierające dane o awariach. Grupuje awarie i określa okoliczności w których do nich doszło.

Performance – przedstawia raporty związane z wydajnością stworzonej aplikacji. Narzędziem tym można w prosty sposób znaleźć miejsca, które można poprawić i dzięki temu zwiększyć wydajność całej aplikacji.

Test Lab – usługa ta pozwala dokonywać testów aplikacji mobilnych na różnych urządzeniach. A także zobaczyć raporty z przeprowadzonych testów.

Analiza

Events – stworzona aplikacja może mierzyć zdefiniowane zdarzenia, jakie zostały wywołane przez użytkowników, np. zalogowanie do aplikacji, dodanie przedmiotu do koszyka, wybór sposobu płatności. Maksymalnie możemy dodać 500 obserwowanych zdarzeń. Dodatkowo mogą posiadać określone parametry, np. przy zdarzeniu dokonania zakupu interesować może nas koszt, jaki poniósł użytkownik dokonując danego zakupu. Zdarzenia w Firebase można podzielić na 3 typy: podstawowe, podstawowe automatycznie przeliczane oraz niestandardowe.

Conversions – umożliwia odczytanie, jakie ostatnie kliknięcie spowodowało wywołanie danego zdarzenia. Można maksymalnie zdefiniować 15 takich odczytów.

Audiences – pomaga w tworzeniu list remarketingowych, wykorzystywanych w kampaniach Google Ads.

Funnels – pozwala na tworzenie ścieżek docierania do wcześniej utworzonego zdarzenia.

User Properties – mamy możliwość zbierania dodatkowych danych o użytkownikach na podstawie dodanych właściwościach użytkownika. Maksymalnie możemy dodać 25 różnych właściwości. Warto pamiętać, że wielkość znaków ma znaczenie.

Latest Release – przedstawia raport z przeprowadzonej aktualizacji aplikacji. Raport ten zawiera informację o przyjęciu aktualizacji, zaangażowaniu użytkowników oraz stabilności aplikacji.

Retention – pomaga w określeniu użytkowników, którzy w niedługim czasie mogą zrezygnować z aplikacji.

StreamView – zapewnia podgląd raportów, wygenerowanych na podstawie zgromadzonych danych z ostatnich 30 minut.

DebugView – wyświetla surowe dane obserwowanych zdarzeń w czasie zbliżonym do rzeczywistego. 

Rozwój

Predictions – polega na przewidywaniu wykonywanych przez użytkowników zdarzeń.

A/B Testing – pozwala na sprawdzenie różnych wersji widoków aplikacji, np. zmiana wyglądu przycisku Kup i obserwowanie reakcji klientów.

Cloud Messaging – to wieloplatformowe rozwiązanie służące do przesyłania wiadomości dla użytkowników danej aplikacji bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Przykładem zastosowania może być wysłanie powiadomienia, aby zaangażować użytkowników.

In-App Messaging – służy do wysyłania wiadomości kontekstowych dla aktywnych użytkowników, aby zwiększyć ich zaangażowanie. Przykładem może być wysłanie wiadomości zachęcającej do wykupienia subskrypcji.

Remote Config – daje możliwość podmiany treści w aplikacji bez konieczności dokonywania aktualizacji.

Dynamic Links – to specjalnie wygenerowany link, który wyświetla określony widok w aplikacji. Jeśli aplikacja nie jest zainstalowana na urządzeniu, wtedy link przenosi do sklepu, by móc ją pobrać. W przypadku, kiedy link jest kliknięty na urządzeniu z systemem operacyjnym, który nie posiada tej aplikacji, link przeniesie do strony internetowej.

AdMob – umieszczanie reklam w aplikacji.

Podsumowanie

Jak można zobaczyć platforma Firebase ma do zaoferowania bardzo wiele. Jedną z ważniejszych zalet jest fakt, że osoba zajmująca się front endowymi technologiami, nie musi się uczyć back endowych praktyk, aby stworzyć w pełni funkcjonalną aplikację. Do tego Google dostarcza wiele narzędzi analitycznych, które pomagają przy zwiększaniu zaangażowania użytkowników w korzystanie z aplikacji. Również są narzędzia, które pomogą w tworzeniu kampanii Google Ads. Wszystko to daje ogromne możliwości tworzenia oraz promowania swojego produktu.

Podczas tworzenia tego wpisu korzystałem z dokumentacji Firebase.

Zachęcam do obserwowania mojego FanPage oraz Twittera, aby być na bieżąco z wszystkimi wpisami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *